Yazarlar: Nilgün Abisel, Umut Tümay Arslan, Pembe Behçetoğulları, Ali Karadoğan, Semire Ruken Öztürk, Nejat UlusayLütfü Akad'ın 1968 tarihli kült filmi Vesikalı Yarim, seyircisini sıra dışı bir deneyime sürükler. Her şey bir Yeşilçam melodramından bekleneceği gibidir, çok tanıdıktır. Ama aynı zamanda çok tuhaf bir şeyler vardır bu filmde-adı koyulamayan, açıklamaya direnen, onu diğer Yeşilçam filmlerinden ayıran bir tuhaflık...Bir grup çalışması olan Çok Tuhaf Çok Tanıdık işte bunun nedenini araştırıyor. Vesikalı Yarim'i unutulmaz bir sanat yapıtı haline getirenin tam da bu özelliği olduğunu, içinde yer aldığı sinema geleneğinin bildik, tanıdık motiflerini taşıdığı halde bunlara farklı anlatısal ve estetik çözümler getirdiğini söylüyor. Filmin anlatısal içeriği kadar, estetik özelliklerine de hakkını veren bir çözümleme tarzı var bu incelemenin. Bir yandan filmin Türk modernleşmesinin temel sorunlarıyla bağını sergilerken, diğer yandan filmin biçimsel yapısının, başta hiç düşünülmemiş içerikleri mümkün kılan, onların yolunu açan mantığını ortaya çıkarıyor.Bir filmin, daha genelde bir kültürel ürünün nasıl "okunabileceğinin" başarılı bir örneği olarak sunuyoruz bu kitabı. Şu sorulabilir: Seyretmek ve keyfini çıkartmak varken neden deşifre etmeye çalışalım ki bir filmi? Kendisiyle yapılan söyleşide filmin yönetmeni Akad da böyle diyor. Cevaplardan biri, sanatı sanat yapan şeyi gerçekten öğrenebilmek içindir. Ama galiba başka bir cevap daha önemli: Yeniden büyülenebilmenin ilk şartı, önceki büyülerden kurtulabilmektir.
Filmi çok sevdiğim için aldım.Yalnız kitap çoğu yerde kendini tekrara düşmüş.Sinema tekniği üzerinde sıkça durulmuş.İlginiz varsa hoşunuza gider.Sonundaki röportaj ilgi çekici.
Vesikalı yarimi çok sevdiğim, ne zaman tv de görsem takıldığım için bu kitabı aldım. Acaba bu filmin büyüsü ne sorusuna cevap vermek için yapılmış ama çok sinemasal, teknik konular incelenmiş. Bazı yerlerde ufkumu açtı, bazı yerlerde sıktı. Filmi sevene hitap eder sadcee…
Ne zaman televizyonda denk gelsem, Vesikalı Yarim’i (filmin başı-ortası-sonu farketmez) sonuna kadar izlemekten kendimi alamam.Yönetmeni, Gelin-Düğün-Diyet üçlemelerinden bilinen Ömer Lütfi Akad.Başrollerde Taçsız Sultan Türkan Şoray ve İzzet Günay var.Filmde Aydemir Akbaş’ın bile düzgün bir rolü var, o kadar yani.En son izleyişimde fark ettim ki; beni bu 1968 yapımı siyah-beyaz filme kilitleyen şey; yalnızca filmin sinemasal kalitesi, güçlü senaryosu ya da filmde sıkça kullanılan klasik Türk musikisi değil. Bu film; tıpkı döneminin sinemacıları, edebiyatçıları, müzisyenleri, düşünürleri gibi buram buram kalite kokuyor.Dönemin ruhu olan toplumcu gerçekçilik pek çok sanatsal güzellikle birlikte sunuluyor. Bir o yıllara bakıyorum bir de bu yıllara… Şimdilerde okunacak yazar, dinlenecek düşünür, izlenecek film, kulak kabartılacak müzik o kadar az ki. Umarım; Vesikalı Yarim’ e dair bu kitap, filmi gibi başarılı bir çalışma olmuştur. Okuyup göreceğim.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Resimli olması çok güzel. Okunmalı
Filmi çok sevdiğim için aldım.Yalnız kitap çoğu yerde kendini tekrara düşmüş.Sinema tekniği üzerinde sıkça durulmuş.İlginiz varsa hoşunuza gider.Sonundaki röportaj ilgi çekici.
Sipariş verdim dört gözle bekliyorum kitabı
Vesikalı yarimi çok sevdiğim, ne zaman tv de görsem takıldığım için bu kitabı aldım. Acaba bu filmin büyüsü ne sorusuna cevap vermek için yapılmış ama çok sinemasal, teknik konular incelenmiş. Bazı yerlerde ufkumu açtı, bazı yerlerde sıktı. Filmi sevene hitap eder sadcee…
Ne zaman televizyonda denk gelsem, Vesikalı Yarim’i (filmin başı-ortası-sonu farketmez) sonuna kadar izlemekten kendimi alamam.Yönetmeni, Gelin-Düğün-Diyet üçlemelerinden bilinen Ömer Lütfi Akad.Başrollerde Taçsız Sultan Türkan Şoray ve İzzet Günay var.Filmde Aydemir Akbaş’ın bile düzgün bir rolü var, o kadar yani.En son izleyişimde fark ettim ki; beni bu 1968 yapımı siyah-beyaz filme kilitleyen şey; yalnızca filmin sinemasal kalitesi, güçlü senaryosu ya da filmde sıkça kullanılan klasik Türk musikisi değil. Bu film; tıpkı döneminin sinemacıları, edebiyatçıları, müzisyenleri, düşünürleri gibi buram buram kalite kokuyor.Dönemin ruhu olan toplumcu gerçekçilik pek çok sanatsal güzellikle birlikte sunuluyor. Bir o yıllara bakıyorum bir de bu yıllara… Şimdilerde okunacak yazar, dinlenecek düşünür, izlenecek film, kulak kabartılacak müzik o kadar az ki. Umarım; Vesikalı Yarim’ e dair bu kitap, filmi gibi başarılı bir çalışma olmuştur. Okuyup göreceğim.