Elinizdeki kitap-Batini te’vil anlayışının İslam tefsir tarihinde ilk defa kimler tarafından ne maksatla ihdas edildiğini;- Batini te’vil anlayışının ne şekilde kullanıldığını ve tarihsel süreçte hangi kültür havzalarında kabul gördüğünü;- Batıniyye-İsmailiyye fırkasına vurulan mahza küfür damgasının doğruluk değerini;- Batıniyye-İsmailiyye fırkasının batıni te’villeri ile mutasavvıfların işari yorumları arasında kategorik bir ayrıma gitmenin mümkün olup olmadığını;- Batıniyye-İsmailiyye fırkası hakkında bilgi veren klasik Ulu-mu’l-Kur’an ve tefsir tarihi kitaplarında kasıtlı bir dezenfermasyonun bulunup bulunmadığını;Her türlü mezhebi ve ideolojik önkabulden bağımsız bir bakış açısıyla irdelemek ve delilleriyle tartışmak suretiyle ortaya somut bir sonuç koymayı hedeflemektedir.
Bir yorum anlayışını kavramak için güzel bir giriş. Farklı türde tarihsel bir okuma için Ali Avcu’ya da bakabilirsiniz. Batın’ın zahir perspektefinden anlaşılmasının imkansızlığını da bir kez daha ortaya koyuyor.
Tefsirde Batinilik ve Batini Te’vil Geleneği üzerine yapılan akademik düzeyde harika bir çalışma; Tarafsız ilmi bir çalışma olan bu kitabı, meal ve tefsir çalışmaları ile ilgilenen herkesin okumasında büyük faydalarının olacağını umuyorum. Değerli akademisyen Sayın Mustafa ÖZTÜRK’ün bu çalışmasında benim için yeni olan şu bilgi zihnime yer etti; “İsmailiyyenin batini tevil doktrini ile sufilere özgü işari yorum tekniğinin meşruiyet delilleri bire bir örtüştüğü ve yorum faaliyetinde her iki tarafta aynı yöntemi uyguladığı, arasındaki fark İsmailiyye bu faaliyete te’vil derken, sufiler ise, zevke ve işarete mebni yorum diye isimlendirmişlerdir. Ayrıca Şiiler te’vilin bilgisini sadece imamlar ve onların önde gelen hüccet ve dailerinin bileceklerini iddia ederken, sufiler bunu “ehlullah” a yani kendilerine tahsis etmişlerdir.”
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Bir yorum anlayışını kavramak için güzel bir giriş. Farklı türde tarihsel bir okuma için Ali Avcu’ya da bakabilirsiniz. Batın’ın zahir perspektefinden anlaşılmasının imkansızlığını da bir kez daha ortaya koyuyor.
Mustafa Öztürk farkını her anlamda ortaya koyuyor
tefsir önemli bir bilimdir bu konuyu açıklayan önemi bir kitap
alternatif fikirlere ne açık bir din islam..
Tefsirde Batinilik ve Batini Te’vil Geleneği üzerine yapılan akademik düzeyde harika bir çalışma; Tarafsız ilmi bir çalışma olan bu kitabı, meal ve tefsir çalışmaları ile ilgilenen herkesin okumasında büyük faydalarının olacağını umuyorum. Değerli akademisyen Sayın Mustafa ÖZTÜRK’ün bu çalışmasında benim için yeni olan şu bilgi zihnime yer etti; “İsmailiyyenin batini tevil doktrini ile sufilere özgü işari yorum tekniğinin meşruiyet delilleri bire bir örtüştüğü ve yorum faaliyetinde her iki tarafta aynı yöntemi uyguladığı, arasındaki fark İsmailiyye bu faaliyete te’vil derken, sufiler ise, zevke ve işarete mebni yorum diye isimlendirmişlerdir. Ayrıca Şiiler te’vilin bilgisini sadece imamlar ve onların önde gelen hüccet ve dailerinin bileceklerini iddia ederken, sufiler bunu “ehlullah” a yani kendilerine tahsis etmişlerdir.”