Fazlullah Esterâbâdî, on sekiz yaşına geldiğinde bir çoban kepeneği ile haccın yolunu tuttu. Kâbe’den dönüşte Tebriz’e uğradı. Tebriz'de bir rüya gördüğünü ileri sürdü. Bu rüyaya göre Hz. Âdem, Hz. İsa ve Hz. Muhammed Allah'ın halife-leri, kendisi ise Mehdi ve Mesih’tir; peygamberlerin ve velilerin sonuncusudur.Böylece peygamberlik kendisine intikal etmiş ve Tanrısallık devri başlamıştır.Bu rüyayı açıkladıktan sonra Tebriz uleması tarafından kâfir ilan edilen Fazlullah, bunun üzerine İsfahan'a giderek bir mağarada inzivaya çekildi (778/1376). Daha sonra Damgan'a giden Fazlullah, Moğol İmparatoru Timur'u Hurûfîliğe davet etti. Ancak fikirleri şeriata aykırı görüldüğünden Timur tarafından tutuklan-ması emredildi. Semerkand'da ulema ile bir toplantı yapan Timur, verilen fetva uyarınca onun idamına hükmetti. Mîrân Şah tarafından yakalanan Fazlullah, Alıncak Kalesi'nde hapsedildi ve yapılan mahkeme sonunda (796/1394) aynı yerde boynu vurularak idam edildi. Fazlullah’ın ölümü Hurûfîleri durduramadı; bu kez de Moğollardan uzakta Bizans ile bir ölüm kalım savaşına girmiş olan Fatih'in Osmanlısında ortaya çıktılar... Sarayına kadar girip genç Fatih’i Hurûfîliğe ikna ettiler. Fatih'in Hurûfîlere bu yakınlığı Osmanlı bürokrasisini ürkütmüş, Hurufîliğin saraya girmesi yasaklanmış ve büyük bir Hurûfî kıyımı yapılıpEdirne'deki Yeni Cami bahçesinde yüzlerce insan yakılmıştı (1440).Elinizdeki bu eser, Fazlullah'ın en önemli eseri olan Câvidân-Nâme'nin Derviş Murtaza tarafından yapılan Türkçe tercümesidir. Câvidân-Nâme, dünyada ilk defa bu eserle kitaplaştırılarak okuyucuyla buluşmaktadır.
Hurûfî eserlerin ana kaynağı olan Câvidânnâme’nin muhtevasını altı bölümde incelemek mümkündür. Birinci bölümde müellifin itikadî görüş ve düşünceleri sıralanmış, bazı kelâmı konular ele alınmış, ikinci bölümde kâinatın yaratılışı, sema, arz, ay, güneş ve burçlarla ilgili bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde Âdem ile Havva’nın ve diğer varlıkların yaratılışı, dördüncü bölümde âhîret. kıyamet ve haşr anlatılmış, beşinci bölümde peygamberlerin gönderilmesi, Hz. îsâ ve şeriat hakkındaki görüş ve teviller zikredilmiştir. Câvidânnâme’-deki konuların tahlillerinin tekrarlandığı altıncı bölüm ise Allah’ın sıfatları ve sırların keşfiyle sona erer. Bu eseri batıni anlamda kuran tefsiri olarak addedenler de vardır…
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Henüz okumadım, biraz göz attım ağır bir esere benziyor.
Hurûfî eserlerin ana kaynağı olan Câvidânnâme’nin muhtevasını altı bölümde incelemek mümkündür. Birinci bölümde müellifin itikadî görüş ve düşünceleri sıralanmış, bazı kelâmı konular ele alınmış, ikinci bölümde kâinatın yaratılışı, sema, arz, ay, güneş ve burçlarla ilgili bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde Âdem ile Havva’nın ve diğer varlıkların yaratılışı, dördüncü bölümde âhîret. kıyamet ve haşr anlatılmış, beşinci bölümde peygamberlerin gönderilmesi, Hz. îsâ ve şeriat hakkındaki görüş ve teviller zikredilmiştir. Câvidânnâme’-deki konuların tahlillerinin tekrarlandığı altıncı bölüm ise Allah’ın sıfatları ve sırların keşfiyle sona erer. Bu eseri batıni anlamda kuran tefsiri olarak addedenler de vardır…
Cavidanname hurufiliğin tek kaynağıdır. Konuya ilgi duyanlar için zaten bilinen bir kaynaktır. Yayımlanması da oldukça önemlidir.
Hurufiliğin en önemli eserlerinden.
Kampanyadan güzel fiyat büyük kitap.