1914’lerden 1940’lara Türk Resim ve Romanında Gerçekçilik
Yayın Tarihi: 17.01.2007
ISBN: 9789754376098
Dil: TÜRKÇE
Sayfa Sayısı: 320
Cilt Tipi: Karton Kapak
Kağıt Cinsi: Kitap Kağıdı
Boyut: 16.5 x 23.5 cm
Tanıtım Bülteni
Bu çalışmanın amacı, Osmanlı Modernleşmesi’nin iki ana eksenini oluşturan "resim" ve "edebiyat" alanlarında ortaya konulmuş eserlerden hareketle, onların yapıldıkları dönemin ruh ve zihniyetini anlamağa çalışmaktır. Bir yandan siyasi yapı İmparatorluktan Cumhuriyete dönüşürken, sosyal ve kültürel yapıda da 17.yy’dan 20.yy’a kadar devam edegelen ve Tanzimat sonrasında hızlanan değişimin 1914-40 arasına nasıl yansıdığı, konumuz açısından ve "Gerçekçilik" ışığı altında incelenmiştir.Bu süreçte Batı tarzı resim ve edebiyata geçişi hazırlayan etmenlerle, bunların dönemin sanatçıları tarafından nasıl algılandıkları ve eserlerinde nasıl ortaya çıktıkları belirtilmeğe çalışılmıştır.Çalışmanın ağırlık noktasını resim sanatımız oluşturmaktadır. Bu sanatsal alt üst oluş sürecinde genel bir fikir versin diye, resim sanatımızın 1940’lardan sonraki seyri de özetlenmiştir. Böylece, sürekli bir devinim ve yenilenme içindeki resmimiz ve ressamımızın bugünkü durumu ortaya çıkacak; tüketime alıştırılmış 21. yüzyılın insanına hitap eden bugünün sanatçısının, sanatı niçin "bir mizaç sorunu"na indirgediği daha kolay anlaşılacaktır diye düşünüyoruz.Edebiyatçı kimliğine sahip Hatice Bilen Buğra’nın, resim ve edebiyat konusuna dair olan bu bilimsel çalışmaya da emek vermiş olması, elinizdeki esere ayrı bir kıymet kazandırmıştır.
Hatice Bilen Buğra, Türk romanı ve resmiarasında yapısal bir analoji kuramamaktadır.Ama asıl soru şu olmalıdır?Böyle bir analoji gerçekten kurulabilirmi? Belki de böyle bir çalışmaya öncelikleTürk resminin Batı resim tarihininfarklı üsluplarına indirgenmiş bir içeriğiolduğunu temel alarak başlamak gerekiyor.İzlenimcilik’ten kübizme, inşacılığauzanan, her seferinde Batı resminin gerisindekalındığı duygusuyla yenidenonarılmış bir geç-üsluplar tarihi. Türkresminin bu yapısı ile Türk romanı arasındanasıl bir ilişki kurulabilir?
Kitap Yorumları - (1 Yorum)
Hatice Bilen Buğra, Türk romanı ve resmiarasında yapısal bir analoji kuramamaktadır.Ama asıl soru şu olmalıdır?Böyle bir analoji gerçekten kurulabilirmi? Belki de böyle bir çalışmaya öncelikleTürk resminin Batı resim tarihininfarklı üsluplarına indirgenmiş bir içeriğiolduğunu temel alarak başlamak gerekiyor.İzlenimcilik’ten kübizme, inşacılığauzanan, her seferinde Batı resminin gerisindekalındığı duygusuyla yenidenonarılmış bir geç-üsluplar tarihi. Türkresminin bu yapısı ile Türk romanı arasındanasıl bir ilişki kurulabilir?