Türk edebiyat eleştirisinde, “komik edebi türlere” yönelik kapsamlı bir çalışmanın kaleme alınmamış olması, ironik ve parodik yapılara dayanan modern ve postmodern yapıtların değerlendirilmesinde ciddi sorunlar yaratmaktadır.“İroni” kavramının ve tekniklerinin yeterince tanınmaması, Ahmet Hamdi Tanpınar ve Oğuz Atay gibi “ironik yazarlar”ın kapsamlı bir biçimde değerlendirilmesinin önüne geçmiş hatta çoğu zaman yanlış değerlendirilmelerine yol açmıştır. “Parodik ve satirik” yapılara ilişkin bilgi yokluğu da benzer sorunlara neden olmuş, özellikle çağdaş roman okumalarında karşımıza çıkan postmodern tekniklerin ele alınmasında kullanılacak bazı “kavramsal araçlar”, Türk edebiyat eleştirisinde tümüyle göz ardı edilmiştir. Bilgi ve kaynak yokluğunun salt eleştiri için bir sorun ürettiğini düşünmek saflık olur, aynı zamanda yazar ve okurlar için de ciddi yoksullaşmalara yol açan bir olgudur bu. İşte tüm bu güçlükleri aşmanın yolu kuşkusuz konuyu enine boyuna analiz eden çalışmaların yazılması ve yayınlanmasıdır.”Oğuz Cebeci, “Komik Edebi Türler: Parodi, Satir ve İroni” isimli bu ikinci kitabında, hem yukarda değinilen güçlüklerin üstesinden gelmemize katkı sağlayacak biçimde komik edebi türlerin kapsamlı bir analizini yapmakta hem bu türlere ilişkin bütünlüklü bir tanım sunmakta hem de teorik araçların yapıt analizinde nasıl kullanılacağını mükemmel bir biçimde örnekleyerek eleşiri literatürümüz açısından “dönüştürücü” olacağına inandığımız bir müdahalede bulunmaktadır...
Bu ve diğer eserlerinden dolayı Oğuz cebeciyi tebrik ediyorum. Günümüz edebiyat dünyasının teorik yönünü kavrayıp edebiyat sahnemize taşıması takdire şayan.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Parodi, satir, ironi türü üzerine neşredilmiş önemli akademik kaynaklardan.
derli toplu bir çalışma olmuş akademik bir eser
Üç önemli edebî türü toparlayıp akıcı bir şekilde anlatmış. Bana çok faydası oldu. Kütüphanemdeki altın parçalardan biri.
güzel bir inceleme olmuş. oldukça faydalı oldu benim gibi tez yazanlar için:)
Bu ve diğer eserlerinden dolayı Oğuz cebeciyi tebrik ediyorum. Günümüz edebiyat dünyasının teorik yönünü kavrayıp edebiyat sahnemize taşıması takdire şayan.