Gerçeküstü ve absürd tiyatronun öncüsü, grotesk ve kara güldürü oyunların 'babası' sayılan Alfred Jarry, yaratmış olduğu Übü karakteri ile, 'insanlığın başına geçmiş olan burjuvazinin evrensel budalalığını, akıl almaz açgözlülüğünü, korkunç zorbalığını ve canavarlığını' olağanüstü bir başarıyla yansıtmış ve avangard tiyatro üzerinde derin etkiler yaratmıştır. Kukla tiyatrosu için yazılmış olan Kral Übü, açık biçime ve doğaçlamaya yatkın yapısı nedeniyle, daha sonra kolaylıkla sahneye aktarılmıştır.
Okurken hem gerçekten gülmüştüm hem de düşünmüştüm. Eser, burjuvazinin yarattığı görgüsüz cahil bir güruha sağlam bir eleştiri niteliğinde. Kral Übü’nün argo sözcüklerinin Türkçeleştirilmesi de ayrıca başarılıydı.
Shakespeare tiyatrosunun parodisi olan Kral Übü’nün, biçimsel ve düşünsel olarak tiyatroya farklı bir bakış açısı getirse de tiyatro tarihçilerinin ve Avantgarde tiyatrocuların iddia ettiği gibi burjuva zihniyetinin tüm kemiklerini titreten bir eser olduğunu düşünmüyorum. Kapitalist üretim ilişkilerini yerinden oynatmadan, burjuvaziye sanatsal bir savaş ilan etmenin yolu bulunmuş ama bu durumu kimilerinin iddia ettiği gibi neredeyse Marksist bir açıdan ele almak imkansız.
Aslında eleştiriyi büyük oranda eserin içeriğinden ve kalitesinden bağımsız olarak, tiyatro tarihçilerine getirmek gerekiyor. Bir eseri muhalif, anti-burjuva ve devrimci ilan etmek piyasada kendine yer açmanın farklı bir yöntemi ve Pop Art, graffiti sanatçılarında, onların reklam bültenlerinde sıklıkla rastladığımız bir pazarlama metodu.
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
Okurken hem gerçekten gülmüştüm hem de düşünmüştüm. Eser, burjuvazinin yarattığı görgüsüz cahil bir güruha sağlam bir eleştiri niteliğinde. Kral Übü’nün argo sözcüklerinin Türkçeleştirilmesi de ayrıca başarılıydı.
Shakespeare tiyatrosunun parodisi olan Kral Übü’nün, biçimsel ve düşünsel olarak tiyatroya farklı bir bakış açısı getirse de tiyatro tarihçilerinin ve Avantgarde tiyatrocuların iddia ettiği gibi burjuva zihniyetinin tüm kemiklerini titreten bir eser olduğunu düşünmüyorum. Kapitalist üretim ilişkilerini yerinden oynatmadan, burjuvaziye sanatsal bir savaş ilan etmenin yolu bulunmuş ama bu durumu kimilerinin iddia ettiği gibi neredeyse Marksist bir açıdan ele almak imkansız.
Aslında eleştiriyi büyük oranda eserin içeriğinden ve kalitesinden bağımsız olarak, tiyatro tarihçilerine getirmek gerekiyor. Bir eseri muhalif, anti-burjuva ve devrimci ilan etmek piyasada kendine yer açmanın farklı bir yöntemi ve Pop Art, graffiti sanatçılarında, onların reklam bültenlerinde sıklıkla rastladığımız bir pazarlama metodu.
sömürü kukla kullanımıyla anlatılmış. Sahnelemesini göremesemde okuduktan sonra hayal etmekte zorlanmadım. Sistem her dönem aynı… halk ve diğerleri…