Risale Fi Etvar’is-Süluk Manevi Tekamül Mertebeleri
Tanıtım Bülteni
Osmanlı toplumu içerisinde toplum bireylerinin psikolojik-psikiyatrik terapi merkezleri, ruh-sinir dengesi bozulan kişilerin tedavi görüp rahatlayıp ferahladığı tekke ve zaviyeler; şeriat dairesinde olmakla beraber, dinin daha estetik bir formunun ve Fıkıh İslamı yerine daha billur ve latif bir dindarlığın yaşandığı mekanlar olmuşlardır.Medresenin katı tutumları ve dinsel metinleri yorumlamadaki tavizsizliği, halkın içerisindeki farklı görüşleri kendi içerisinde barındırmak bir yana dışlayıcı ve dışarıda bırakıcı olması; halk indinde, kimi zaman da sultanlar katında tasavvufi görüşleri daha muteber bir hale getirmiştir. Yunus Emre’nin Divan’ı, Mevlana’nın Mesnevi’si ve bu tarzda kaleme alınan (mesela Bektaşi meşreplilerin yazdıkları) eserler, insan anlayışları açısından şeriatın daha latif bir yorumunu verirken daha evrensel ve kuşatıcı da olmuşlardır.Risale fi Etvar’is-Süluk, zengin muhtevası ile tasavvufun bütün konularını erbabının deyim ve deyişlerine uyarak kullanan Cemali’nin, hem kendi zamanında hem de kendisinden sonra yaygın etki bırakmış bir eseridir ve bir “toplumsal bellek vesikası” olarak kabul edilmelidir.
M. Sait Toprak‟ın yayına hazırladığı eserin muhtevasında seyr ü sülûk süreci veya etvâr-ı seba kavramlarının izahı bulunmamaktadır. Toprak’ın eserin kapağına “Manevi Tekamül Mertebeleri” ifadesini de yerleştirdiği yayında bu makamlar ile ilgili tasavvufî terimler de yer almamaktadır. Eserin metni nefis ile ilgili hususî bir izahat veya tasavvufî terim de ihtiva etmemektedir. din
büyüklerinin sözleri, evliyânın rivayetleri, âyet-i kerîmeler, hadîs-i şerîfler ve Arapça-Farsça
şiirlerden hareketle nasihatler vermekten ibarettir.
Kitap Yorumları - (1 Yorum)
M. Sait Toprak‟ın yayına hazırladığı eserin muhtevasında seyr ü sülûk süreci veya etvâr-ı seba kavramlarının izahı bulunmamaktadır. Toprak’ın eserin kapağına “Manevi Tekamül Mertebeleri” ifadesini de yerleştirdiği yayında bu makamlar ile ilgili tasavvufî terimler de yer almamaktadır. Eserin metni nefis ile ilgili hususî bir izahat veya tasavvufî terim de ihtiva etmemektedir. din
büyüklerinin sözleri, evliyânın rivayetleri, âyet-i kerîmeler, hadîs-i şerîfler ve Arapça-Farsça
şiirlerden hareketle nasihatler vermekten ibarettir.