25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler

Kategori: Edebiyat Yazar: Jorge Luis Borges Yayınevi: Kırmızı Kedi Yayınevi

25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler

Tanıtım Bülteni
Jorge Luis Borges, Latin Amerika edebiyatının en büyük isimlerinden biri. Farklı olguları bir araya getirmedeki ustalığıyla da “sınırlarda gezen” bir şair, öykü ve deneme yazarı.Fantastik öğeleri ağır basan kendine özgü kalemiyle Borges, her seferinde zorladığı bu sınırlar sayesinde gerçeküstücülük akımının vazgeçilmez bir üstadı haline geldi ve kendinden sonra gelen çok sayıda yazarın üslubunu, edebiyata bakışını değiştirdi.25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler, gerçekliği yeniden kurgulayarak insanı kuşkuya düşüren Borges’in, olgunluk döneminde yazdığı incelikli veimgelerle dolu öykülerinden bir seçki.Borges’le yapılmış detaylı bir söyleşinin de bulunduğu bu seçkide, zaman kavramının çürütülmesine, pek çok felsefi konunun ve paradoksun edebiyata aktarılmasına, benliğin parçalara ayrılmasına rağmen kimliğini kaybetmiş karakterlerin bile ayırt edilebilir hale gelmesine tanık oluyoruz. 
Satıcı Kitap Adı Bağlantı
Trendyol 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
Kitapyurdu 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
D&R 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
Idefix 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
BKM Kitap 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
Hepsiburada 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
Gittigidiyor 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
N11 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
Amazon Türkiye 25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler Satın Al
Kitap Adı Format Boyut Bağlantı
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler PDF 6.23 MB İndir
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler EPUB 6.96 MB İndir
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler MOBİ 5.49 MB İndir
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler ODF 5.86 MB İndir
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler DJVU 7.32 MB İndir
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler RAR 4.76 MB İndir
25 Ağustos 1983 ve Diğer Öyküler ZIP 4.39 MB İndir

Sponsorlu Kitaplar

Satıcı Kitap Adı Bağlantı
BKM Kitap Sessizlik Artık Sensizlik Satın Al
Kitapyurdu Yüreğin Yorgunluk Görmesin Satın Al

Kitap Yorumları - (5 Yorum)


Önsöz Enis Batur’dan. Frano Maria Ricci ile Borges’in güçlerini birleştirmesiyle ortaya çıkan Babil Kitaplığı’nda yer alan kitapların önsözleri Borges’e ait, bu kitabınki hariç.

Batur, Ricci’nin kitaba aldığı Borges öykülerinde “temsil” özelliğinin ağır bastığını söylüyor. İki Borges; menşei Arjantin ve dünya vatandaşı. Sözü altına çevirebilen, filolojiyle ilgilenen Borges’in yanında metinlerini tekrar tekrar yazan, Kum Kitabı’nın şahidi bir diğeri var. Sondaki söyleşide Borges’in kesip kesip üzerine yapıştırdığı, kendini kırkyamaya çeviren dünyadan parçalar bulursunuz; edebiyat, dil, müzik, yolculuk, bir insanın yaratabildiği -kendi dahil- her şey.
25 Ağustos 1983: Borges, Borges’le karşılaşır. Bir Borges diğerinin düşü, yaşamı, metni içindedir ve ölecektir. Ölür. Diğeri uyandığında ölenin kendiyle karşılaşmasını yaşamaya yazgılıdır. Bu fantastik bir metindir, yaşamın ta kendisidir. Kaynayıp duran bir göl, akışsız su. Biri, sonsuza kadar diğerinin yaşamını sürdürmek, onun yazdığı kitabı yazmak zorundadır. Bu kitap çoktan yazılmıştır, lakin pek Borgesvari bulunarak yabana atılmıştır.

Bir metin daha kaç kez kendini referans gösterebilir?

Paracelsus’un Gülü: Araştırmalarıma göre Paracelsus’un mezarında şu yazmaktadır: vitam cum morte mutavit. “Yaşamla ölümü takas etti.” Felsefe Taşı’nı ararken zannımca bilmeden tasavvufun sınırlarına da girmiş, sevmeden görmenin, bilmeden sevmenin imkansız olduğunu söylemiştir. “Sen seni bil sen seni” der kısaca, öğrencisi olmaya gelen genç adama. Adam bütün hayatını ustanın ilmini öğrenmek için feda edebilir ama karşılığında küçük bir mucize ister; yaktığı gülü tekrar eski haliyle görmeyi arzular.

Bu şeye benzedi, hangi film olduğunu hatırlamıyorum şimdi. “Eğer insanın aşık olup olmadığını nasıl anladığını sorarsan, aşkın ne demek olduğunu bilmediğini söylerim,” gibi bir replik vardı. “Hayatın anlamını sorarsan bilmiyorum, sormazsan biliyorum” da benzer bir mantıkla söylenmiştir. Sonuçta öğrenci gönderilir, Paracelsus bir şeyin varlığını ve yokluğunu Kabala’nın temeline, Kelam’a bağlamasıyla birlikte elinde beliriveren gülü okşar, ensesine vurup lokmasını alır falan.

Mavi Kaplanlar: “Eğer üç artı bir, iki ya da on dört olabiliyorsa, o halde mantık denen şey bir deliliktir.” (s. 38) Sayıların insan beyninin işleyişini düzenlemeye yönelik doğal bir işlevleri yok, var oluş sebepleri kendiliğinden ortaya çıkmadı. İnsanlar onları bu amaç için icat ettiler. Bir örüntü, mantığa bürüme, bu tarz işler için sayılara güvenildi. Sonra metafizik icat olundu, mertlik bozuldu. Dostoyevski, Musil, Borges, Aronofsky sayılara o kadar da güvenilmemesi gerektiğini söyledi. İnanırım.

Doğu’nun mistik ortamından fırlamış bu öyküde doğuran taşlar, Pakistan ve bir adet Prometheus mevcuttur. Doğuran taşlar, köylüler tarafından kaplan metaforuyla gizlenir, Borges/anlatıcı bunu Blake’in şiirine benzetir, zira yaşamın kendisi kitaplarda mazruftur. Taşlar dört işleme gelmez, aritmetik, cebir, hendese ve sair işlerde kullanılamaz, herhangi bir iz taşımazlar, onlardan kurtulmanın yolu Tanrı’nın yolundan geçer. Anlatıcı caminin önündeyken Tanrı’yı çağırır, tanrı bir fakir kılığında gelir ve kendi yükünü sonsuza dek omuzlamak üzere adamdan alır. Tanrı kendi yaratılarından sorumludur, yazar kendi yazdıklarından.

Yorgun Bir Adamın Ütopyası: Bütün dünya Latince’ye dönmüş, okullarda unutma ve şüphe etme üzerine eğitim veriliyor. Ütopyanın niteliği değişiyor; geçmiş unutulmaya çalışılan bir ütopyaya dönüşüyor. Var olmayan ülke gerçekte var olmadığı için değil, unutulduğu için var.

Geri kalanı Borges röportajı.

Diyecek bir şey yok, baş köşede bulunmalı.


Bu seride beğenmediğim ilk kitap. Hikayeleri sevmedim birde kitabın yarısı söyleşi hoşuma gitmedi.


İçerisinde borges ile bir söyleşi de bulunan ufuk açıcı hikayelerin olduğu güzel bir eser…


Borges’in topladığı serideki kendi kitabı. harika.


Harika öyküler ikinci kısımda söyleşiye ayırması daha da güzel olmuş.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

*

*